B4 logo - den vrede koala
Hvis nogen ønsker en plan for sin dag, bør de få sig et job i en bank. (sagt på træningslejren i Dubai)
AZ

Debat

Profilbillede
Oprettet: d.18.07.2017, kl 10:43:33 Seneste opdatering: d.02.08.2017, kl 07:16:08
Nedim(via web)

Info og nyheder om Hajduk Split

Hej.

Som lovet SLEORT og andre i skakten opretter jeg hermed en særskil tråd hvor jeg løbende smider nyheder og info om Hajduk Split som kan være interessante for os Brøndby-folk. Jeg har ikke vildt meget tid p.t. og derfor bliver disse indlæg lidt ustrukturerede men da jeg jo kan det lokale sprog og kender en del både til Hajduk og byen Split så kan disse info og nyheder forhåbentligt være sjove/gode/spændende at læse. Man er også mere end velkommen til at skrive eventuelle spørgsmål. Dem som jeg ikke kan svare, kan jeg nok ret hurtigt læse mig frem til :-)

Langt de fleste kroatiske medier skriver, at Hajduk igen har været ret uheldig med lodtrækningen samt at vi er et meget stærkt hold med en karismatisk træner der forlanger meget mere af sine spillerne end man ellers er vant til i DK/Skandinavien. De fremhæver selvfølgeligt Mukhtar, som en journalist fra "Slobodna Dalmacija" ("Fri Dalmatien") kalder for mest spændende spiller i hele Skandinavien. (Dalmatien er en del af Kroatien hvor Split er den største by, for dem som ikke ved det. Og Slobodna Dalmacija er et lokal avis der dagligt skriver ret meget om Hajduk).

I forgårs var der interview med ågf-s Dino Mikanovic (tidligere Hajduk spiller) som havde mange rosende ord om vores hold og desuden sammenligner han stemningen på Brøndby Stadion som den, der er på Poljud (Hajduks hjemmebane) til europæiske kampe. Ifølge ham er vores fans tæt på at være på niveau med Torcida (Hajduks fans og den ældste fangruppe i Europa).

Hajduk startede deres sæson forrige weekend ligesom vi gjorde. De vandt på udebanen over Lokomotiva Zagreb med 3-1 selv om deres træner valgte stille med et hold uden 5 spillerne fra startopstillingen mod Levski. Sammendrag fra den kamp kan ses her: [youtu.be]
Efter sidste sæson var der 25 point mellem Hajduk og Lokomotiva så det var ret forventet, at Hajduk ville vinde, men de vandt faktisk ret nemt i forhold til sidste sæson hvor de spillede tætte kampe mod Lokomotiva (to sejre og to uafgjorte).
Ligesom vi ligger nr. 1 efter 1. runde, det gør Hajduk også i den kroatiske 1.HNL. Ligegyldig men sjov detalje.

Hajduk rejer til Sofia i aften og har alle spillerne klar. Men der er skriverier om at Hajduk kan risikere at miste deres anfører Zoran Nizic da der er bud efter ham fra flere klubber i Tyskland og Tyrkiet.
Kampen i Sofia bliver spillet uden tilskuere da Levski har fået en bøde fra UEFA.

Lidt ikke fodboldrelateret:
Hele Dalmatien og særligt område omring Split er i øjeblikket meget hård ramt af brande og ild er kommet helt ind tæt på byen hvor en del huse i udkanter af Split er brændt. Det har været meget varm dernede i mange uger med temperatur over 35 grader.

+17 +1 Besvar

32 kommentarer

Profilbillede
Sendt ind d.18.07.2017, kl 11:20:59
Porstmand Per(via web)

Han ser god ud ham den sorte nummer 11 oppe foran.

Kan du fortælle mere om området? Jeg planlægger at tage ned og se kampen, og kombinere det med en uges ferie.

+1 Besvar
Profilbillede
Sendt ind d.18.07.2017, kl 11:48:53 som svar til #1 af Porstmand Per
Jens - Yellow Madness(via web)

Var sidste år 4-5 dage i Dubrovnik (mener det er ca 200 fra Split). Er på ingen måde Kroatien kender, men oplevede alt som godt :-)

Velfungerende infrastruktur
Velfungerende service
Ok prisniveau

FANTASTISK natur, det ser ud som i reklamerne.

Dubrovnik betragtes som en af verdens bedst bevarede middelalderbyer, på trods af mange skader i start 90'erne.

Der er ikke mange tiggere, og den slags - som man ofte ser sydpå. Iøvrigt er man lidt serie-nørd, så er store dele af Game of Thrones optaget i Kroatien, sjovt at se sights hvis man kan lide den slags.

Fra min datter: Split er dejligt, billigt og igen - flotte kyststrækninger

+1 Besvar
Profilbillede
Sendt ind d.18.07.2017, kl 13:11:22
Nedim(via web)

Det er tale om Franck Ohandza. En spændende angriber fra Cameroun, som dog ikke spiller tit da Hajduks bedste spiller (både ifølge de lokale medier og mig selv) den ungarske angriber Márkó Futács (29 kampe for Hajduk og 22 mål) er den foretrukken valg i angrebet.

Split og hele Dalmatien er super fedt sted. Natur er nok noget af det smukkeste der findes i Europa. Flotte flotte strande (både i selveste byen men særligt dem lidt udenfor), muligheder for at tage færger til de mange lokale og utroligt smukke øer. Vi plejer at bo i en forstand lidt syd for Split (Podstrana) hvorfra man nemt kan komme til byen både med lokale bus, taxi eller via at leje en bil. Det sidste var ret billigt sidst vi var derned (i maj). Prisniveau når vi snakker mad, drikke, oplevelser er billigt i forhold til den danske standard (lige som de fleste andre steder). Personligt synes jeg at overnatninger/hotelpriser, priser for charterrejser er dyre i forhold til f.eks. Spanien men OK, men får også noget helt andet.

Selveste byen,Split, er en gammel by helt tilbage fra Romerriget. Der er mange spændende små gader i den gamle del af byen med mange caféer og gode spisesteder. Byen plejer at være ret sikker, også når der er fodbold så længe man ikke spiller alt for smart og respekter de lokale og deres kultur. Torcida (Hajduks fagforening) ser sig selv som grundlæggere af den europæiske fankultur og jeg har personligt ingen steder i Europa set flere grafiti om en fodboldklub som der er i Split (og resten af Dalmatien) om Hajduk.

Der er også tale om en sports by i den grad og har man mulighed for det, så er en basketball eller vandpolo kamp i Split værd at bruge tid på.

+2 +1 Besvar
Profilbillede
Sendt ind d.18.07.2017, kl 13:13:09 som svar til #3 af Nedim
Nedim(via web)

Torcida (Hajduks fagforening) - skulle selvfølgelig stå fanforening. :-)

+1 Besvar
Profilbillede
Sendt ind d.18.07.2017, kl 14:16:03
Riisen(via web)

Fed tråd! Og (igen) superarbejde du lægger for dagen :-)

Jeg har et par spørgsmål:

1. Hvordan så de lokale medier på den 1. kamp mod Levski?

2. Du gav udtryk for, at 3. runde kampen måske ikke skulle spilles på Hadjuks normale hjemmebane, pga. supercup. Er det stadig tilfældet?

+1 +1 Besvar
Profilbillede
Sendt ind d.19.07.2017, kl 11:00:55
Nedim(via web)

Det var så lidt. Er glad for at jeg kan hjælpe/bidrage med noget.

1.
Før kampen skrev de at Hajduk var uheldige med at trække Levski men efter den første kamp var langt de fleste enige om, at Hajduk vandt helt fortjent samt at Levski ikke havde ret meget at byde på. Specielt var der ros for den defensive del af holdet med anføreren Nizic i spidsen.
Jeg har set et sammendrag på 15 min og er helt enig. Hajduk havde helt styr på kampen og Levski var meget tamme.

2.
3. Runde bliver spillet på Hajduks normale hjemmebane, Poljud. Supercup (hvis det er UEFA-Supercup) du tænker på, bliver jo spillet i Skopje (Makedonien). Jeg læste på et tidspunkt, at Hajduk muligvis vil også i 3. runde spille i Dugopolje (25 km fra Split) men det er blevet afkræftet.

I dagens udgave af Slobodna Dalmacija udtaler flere spillerne, at det vil være en enorm skuffelse at tabe samlet til Levski samt at de gå efter at vinde også i Sofia.

Brande omring Split er ved at blive slukket så folk er ved at vende tilbage til normal hverdag igen.

+1 Besvar
Profilbillede
Sendt ind d.20.07.2017, kl 17:54:54
Iver(via mobil)

Sofia er tæt på yderligere straf fra uefa mafia. De har smadret noget af hotellet hvor Split bor, og uefa holder i aften øje med hvad der sker udenfor stadion (sange etc).

+1 Besvar
Profilbillede
Sendt ind d.20.07.2017, kl 22:13:09
Nedim(via mobil)

Hajduk klart bedre hild også i anden kamp. Selv om Levski kom foran så kontrollererede Hajduk kampen og vandt 2-1 til sidst.

Det bliver to super spændende kampe. Mange i DK kommer til at undervurdere Hajduk, jeg holder stadigvæk på at det er 50:50 om vi eller de går videre.

+1 +1 Besvar
Profilbillede
Sendt ind d.20.07.2017, kl 22:28:57 som svar til #8 af Nedim
Tb(via mobil)

Tak for dine referater og historier om Hajduk.

Der er jo forholdsvis mange kroatere bosiddende i Danmark. Forretiller du dig, at mange vil komme på stadion på torsdag i Brøndby?

+1 Besvar
Profilbillede
Sendt ind d.20.07.2017, kl 22:34:08 som svar til #8 af Nedim
Torben/Casual(via web)

Hajduk klart bedre hild også i anden kamp. Selv om Levski kom foran
så kontrollererede Hajduk kampen og vandt 2-1 til sidst.

Det bliver to super spændende kampe. Mange i DK kommer til at
undervurdere Hajduk, jeg holder stadigvæk på at det er 50:50 om vi
eller de går videre.

Hvis vi spiller som i dag, så kan blive grimt i Kroatien ;-)

+1 Besvar
Profilbillede
Sendt ind d.21.07.2017, kl 06:55:41
Nedim(via mobil)

Hajduk har modtaget besked fra UEFA at de skal spille mod os uden tilskuere!
Følger sagen op senere

+1 Besvar
Profilbillede
Sendt ind d.21.07.2017, kl 07:09:55
Svendsen(via mobil)

Tak for al den interessante baggrunds-info om Hajduk.
To spørgsmål:
- Jeg går ud fra at Hajduks hardcore fans trods feriesæsonen vil kunne fylde hele vores udebane afsnit op. Eller hvad er din vurdering? hvor interessant en tur til ' helvede i Nord' for dem?
- Er der andre hold i den kroatiske liga som praktiserer samme spillestil som Zorninger. Kan vi håbe på at de i første kamp på torsdag trods alt blir lidt overraskede over vores aggressive presspil? Tror du de er så 'naive' at de lige som vores gæster fra Finland vil forsøge konsekvent at spille bolden op nedefra

+1 Besvar
Profilbillede
Sendt ind d.21.07.2017, kl 13:27:03 som svar til #11 af Nedim
Mulle(via mobil)

Hvad med deres aktive fans.. bliver de en udfordring?

+1 Besvar
Profilbillede
Sendt ind d.22.07.2017, kl 03:27:42
creator(via web)

Hej
Det bliver spændende opgør mellem Hajduk og Brøndby. Begge 2 hold er i god form og styrkemæssig er på det samme niveau.

Hajduks farligste mand er træner Joan Carrillo og angriberen Ohandza kan være meget farligt.

Torcida Split Ultras kommer til Brøndby stadion og man kan forvente masser af fyrværkeri da de er kendte for det. Kæmpe stor fordel for Brøndby at Hajduk spiller derhjemme uden tilskuere, da stadion "Poljud" er en heksekedel.
[mediastudiopro6.hr]

Torcida er europas ældste support gruppe og har lang tradition. En video om dem kan du scrolle til 3:06
[www.youtube.com]

Engelsk tekst om Torcida:
[89thminute.blogspot.dk]

Deres Ultras kan godt være en udfordring. De er højreekstremistiske med accent på "Ustasha" bevægelse (Nazi simpatisør under 2. verdens krig), ekstrem katolicisme og white boys budskaber!
[i.ytimg.com]

Hajduk har klaget over UEFA straf og der er en chance at UEFA ændrer deres beslutning om udelukkelse af tilskuere i Split.

[hajduk.hr]

+1 Besvar
Profilbillede
Sendt ind d.22.07.2017, kl 23:34:05
Nedim(via mobil)

Meget kort da jeg er til noget familien komsammen denne weekend.

#9.
Ved ikke helt hvor mange folk fra Kroatien og med rødder fra Kroatien der bor i DK nu men det er ikke vildt mange. Der er vel tale om 2.000-2.500 mennesker, alle højst. Men Hajduk er en stor klub der har fans mange steder og Torcida har mange folk så jeg vil gætte på ca. 1.000 Hajduk fans til første kamp. (Ved ikke hvor mange billetter de har fået og man skal huske at retur er uden tilskuere).

Uden at jeg ved det 100%, så tror jeg ikke på at Torcida betragter en tur til Brøndby som noget stort. De ser sig selv som top af europæiske fansceane og har nok ikke vildt respekt til Skandinavien. (Mit gæt) Dog ved alle fangrupper i Ex-YU at Brøndby er en klub hvis fans er den ægte vare der kan skabe vild stemning.

Nej, de gode kroatiske hold spiller næsten ens men forskellen er i kvalitet af spillertrupen samt hvor gode trænere er. Dinamo har den bedste trup også p.t., Rijeka nok den bedste træner, Hajduk er et hold på vej op fordi de har beholdt alle spillere fra sidste sæson,, Osijek bliver også bedre og bedre og har fået tilført en del penge sidste to-tre år.

Kunne godt blive. Man ved jo aldrig hvad Torcida topboys kan finde på. Det ville ikke undre mig hvis de laver en hilsen til UEFA, på deres egen måde.

Uenig. Ohandza starter tit godt men Futacas er meget bedre og mere stabil end ham, synes jeg. Jeg synes også at Erceg er ved at udvikle sig til en ret spændende spiller. Hans teknik er formidabel , sparker godt, misbrugte dog en par fine chancer i Sofia.

Selvfølgeligt skal al nationalisme, racisme og politik i det hele taget væk fra fodbold. Men UEFA har ingen klar linie og standard. Hajduk er straffet fordi nogle af deres fans var efter Levskis serbiske back (+ lidt kast af ting på banen). Hvis det er standard så skulle f.eks. Partizan straffes med 20 kampe uden tilskuere for deres sange under kampen mod Buducnost Podgorica (Montenegro).

+1 +1 Besvar
Profilbillede
Sendt ind d.22.07.2017, kl 23:55:08
Nedim(via mobil)

-Hajduk har fået 1.400 billetter til kampen på torsdag
-De spiller i morgen ude mod Inter Zapresic. Et hold der var 41 point efter Hajduk sidste sæson, så mon ikke Hajduk vinder denne. Deres træner har dog sagt at fokus vil være på det defensive. Han har udtaget alle de bedste spillere men mon ikke nogle af bærende kræfter starter på bænken . Så nok ikke en kamp der kan fortale os meget om kampen på torsdag.

+1 Besvar
Profilbillede
Sendt ind d.23.07.2017, kl 01:02:14 som svar til #14 af creator
danielmoe(via web)

@creator

Ud fra dokumentaren "International Football Factories" du linkede til, ligner det næsten, at man kan drage parallellen, at Hajduk Split og Brøndby minder om hinanden, mens Dinamo Zagreb minder om pse. Dinamo kaster romerlys på alm. fans, mens lederen står og griner af og er stolt af, at de har gjort det, og så er de hovedstadsklubben. Derudover havde Hajduk umiddelbart også lidt mere belægning på stadion. :-D

Er det en helt forkert udlægning?

+1 Besvar
Profilbillede
Sendt ind d.24.07.2017, kl 02:53:05
creator(via web)

Ja, Hajduk og Brøndby ligner meget hinanden.

Deres største fjender fra Dinamo Zagreb var regime hold under tidligere præsident Franjo Tudjman og fik alt støtte mens Hajduk var mere i baggrunden.
Folk fra Split er meget sure på Kroatisk fodboldforbund fordi de favoriserer Zagreb som landsholds by, mens Split får kun mindre betydelige landsholdskampe.

Dinamo Zagreb har regeret i mange år i kroatisk fodbold fordi Zagrebs største fodbold-mafia boss Zdravko Mamic har haft fuld kontrol over Ligaen.
Sidste år trådte han endelig tilbage fra Dinamos bestyrelse, og samtidig mistede Dinamo mesterskabet til Rijeka. Der kører retssag mod Mamic, hvor bl.a. Luka Modric fra Real var nød til at kigge forbi retten for at blive stillet for nogen spørgsmål, fordi Mamic var i sin tid hans manager, og fik penge "under bordet". Mamic = Don Ø :-)

By the way, Hajduk spillede i dag på udebane og fik skuffende 2:2 selvom de førte 0:2 efter 20 minutter spil. De satsede i anden halvleg på tredje scoring men glemte sit forsvar.
[www.sporttube.com]

+1 +1 Besvar
Profilbillede
Sendt ind d.24.07.2017, kl 10:56:31
duro(via web)

Hvordan er deres fans ? så der var tildelt ca 1700 billetter til udebaneafsnittet.

Jeg ivervejer at tage min 5 årige søn med på stadion, men det er første gang han skal afsted på stadion, så han skal helst ikke skræmmes

+1 Besvar
Profilbillede
Sendt ind d.24.07.2017, kl 11:05:32 som svar til #19 af duro
Mandriel/Oliver(via web)

Uden at jeg kender dem, så er en flok balkanfans nok ikke den oplagte debut for en 5-årig.

+1 Besvar
Profilbillede
Sendt ind d.24.07.2017, kl 11:21:58 som svar til #20 af Mandriel/Oliver
Lars W(via web)

Hvis man køber en billet til "familiecenter" området, så er man langt væk fra eventuel ballade og kan uden problemer komme til og fra stadion i god ro og orden.
Jeg vil dog mene at tidspunktet måske er lidt sent for en 5 årig...du ender med at skulle køre i pausen fordi han er træt osv....

Tidspunktet på søndag er vel bedre ?

+1 Besvar
Profilbillede
Sendt ind d.24.07.2017, kl 11:25:54 som svar til #21 af Lars W
duro(via web)

tak mandril/lars

I bekræftede mine egne tanker ( både tidpunkt/balkan skrupler :-) tror også vi tager en superliga kamp i stedet for.

+1 Besvar
Profilbillede
Sendt ind d.24.07.2017, kl 15:18:50
Iver(via web)

Der forventes 1000+ fra Split, fordi hjemmekampen er uden tilskuere

+1 Besvar
Profilbillede
Sendt ind d.24.07.2017, kl 15:52:29
Leitz(via web)

Fedt med mange tilskuere fra Kroatien!
Sydsiden får kun vokalt modstand 3-4 kampe på en sæson, så jeg håber det bliver en heksekedel på torsdag. Det ser sgu så tamt ud, når der står 30 tavse midtjyder i den modsatte ende.
Vokalen får også lige et nyk og eller to opad hos hver enkelt på Sydsiden, og langsiden bliver også nemmere revet med. Håber på 15.000 og en 3-0'er :-)

+1 Besvar
Profilbillede
Sendt ind d.25.07.2017, kl 09:53:53
Nedim(via web)

Uh, arbejde og familien tager al ens fritid, har jeg læst et eller andet sted. :-)

- Som andre skrev så spillede Hajduk uafgjort med Inter (Ikke fra Milano men fra Zapresic) 2:2. Sammendrag af den kamp på 5-6 min. kan ses her: [www.youtube.com] Skuffende resultat for Hajduk men både træneren og spillerne var faktisk overhovedet ikke skuffede efter kampen. Hvorfor?
Hajduk stillede uden 6 spillerne fra startopstillingen mod Levski men alligevel spillede de Inter helt ud af banen i første halvleg og frem til Inter scorer til 1:2. Inters træner har udtalt, at Hajduk skulle være foran 6:0 ved halvleg (og det kan man også se fra denne sammendrag).
Så i bund og grund kan vi ikke bruge Hajduks sidste kamp i ligaen til ret meget. Vlasic var kampens bedste spiller.

-Kroatiske medier (særligt dem fra Split og Dalmatien) skriver allerede ret meget om os og kampen på torsdag. Der er blandt andet interview med den tidligere FCN spiller Runje som (ligesom alle andre) fremhæver den fantastiske stemning på vores stadion og mener at det er 50/50 om Hajduk eller vi går videre.

- Hajduk håber stadigvæk på at UEFA accepterer deres klage således at de alligevel får lov til at spille med tilskuere i returopgør. Det tror jeg så personligt ikke på, men lad os se.

- Slobodna Dalmacija skriver meget om vores kamps mod FCN og der er også en gennemgang af vores gode og svage sider. Man må sige, at de rammer det meget godt. De skriver, at vi producerer mange chancer (god midtbane) men at vores angribere skal også bruge mange chancer for at score mål (ergo de er tit uskarpe). De mener at vores centralforsvarere er meget langsomme samt at vi har et stort problem på venstre back hvor hverken Crone eller Sikosek har klasse til Brøndby eller europæiske kampe. De skriver blandet andet "hvorfor skulle Hajduk ikke kunne scorer 5 mål mod Brøndby når FCN kan score tre". De skriver så også at både vores svenske anfører Larsson og Mukhtar har problemer med skader (????!).

-Personligt tror jeg ikke på, at de har fået solgt vildt mange billetter til deres afsnit på vores station den første dag billetterne var i salg i går. Synes, at man kan læse dem mellem linerne i Slobodna Dalmacija. Men OK, der er også dagen i dag samt at Hajduk fans kan købe billetter i Brøndby på torsdag fra kl. 18:30.

- Der er også en historie om, hvordan både Brøndby IF og Hajduk vil gerne være tæt på det lokale samfund (Vestegnen - Split/Dlamatien) men at begge klubber har ret mange udenlandske spillere i deres trupper (12 og 13). Ergo det bliver sværere og sværere for de lokale drenge at komme op på 1. hold. Blandt andet skriver de om, at vi mod VPS på udebanen stillede med kun en dansker på holdet.

-En anden sjov historie er, at Hajduk denne sommer kommer til at tjene over 20 millioner kunaer (den kroatiske kuna har næsten samme kurs som DKK) påå transfers uden at sælge en eneste spiller. Forklaringen er, at der er mange spillerne som er uddannet i Hajduk som skifter klub denne sommer og på den måde sender også nogle penge tilbage til Hajduk jf. UEFAs transfer regler.

+5 +1 Besvar
Profilbillede
Sendt ind d.25.07.2017, kl 19:00:29 som svar til #25 af Nedim
Iver(via mobil)

Larsson og Mukhtar blev begge udskiftet, men hvis fx Mukhtar var skadet havde man nok taget ham ud i pausen når vi nu havde Fisker på bænken.

+1 Besvar
Profilbillede
Sendt ind d.25.07.2017, kl 19:02:06 som svar til #25 af Nedim
danielmoe(via web)

@Nedim.

Tak for endnu en fremragende gennemgang. :-)

Kan du beskrive Hajduk's hold nærmere? Jeg synes ikke, jeg fik så meget ud af highlights mod Inter fra linket, du postede. Findes der et hold i Danmark eller de store ligaer, man kan sammenligne dem med? Hvordan er deres taktik og filosofi?

+1 Besvar
Profilbillede
Sendt ind d.26.07.2017, kl 15:05:53
creator(via web)

Så er Hajduk funs i byen :-)
[slobodnadalmacija.hr]

I aften kan i måske møde Torcida i Nemoland.
Bærer ikke synlige symboler, men kan genkendes med dyre solbriller på, mørke kasketer og solbrune ansigter ;-)

Der er blevet solgt 400 billetter i Split, så med cirka 300 skandinaviske kroater er de max 700 på tribunen i morgen aften!

+1 Besvar
Profilbillede
Sendt ind d.26.07.2017, kl 17:44:54
Nedim(via web)

@danielmoe

Det var så lidt :-)

Det kan jeg godt, men har desværre ikke vild meget tid - vil også gerne have tid til en eller to øl før kampen i morgen he he- så du får det lidt rodet i stedet som en ordenligt analyse.

Hajduk spiller 4-3-3 med Radosevic på midtbanen som balancespiller. Jeg synes, at han er - endnu- en af Balkandrenge som aldrig har fået det optimale af sin talent. Som 19-årige blev han købt af Napoli efter 24 kampe for Hajduk og man have store forventninger til ham. Men dem har han endnu ikke indført selv om han spillede et par ret gode kampe for Rijeka og Red Bull Salzburg sidste to sæsoner. Han er dog en Split-dreng og vil nok give sig 110% for sin bardomsklub. Specielt i disse Europakampe.

Hajduk spiller - som jeg ser det - en blanding af spansk og Balkan fodbold. Mange afleveringer, men også super hurtige kontraangreb. Det vil sige, meget teknisk med to hurtige folk på kanterne i angerebet Vlasic og Erceg samt en targetmand (Futacs) som "bare" skal sparke boldene i mål og som teknisk er slet ikke på niveau med Vlasic og Erceg men har så været super super skarp siden han er kommet til Hajduk (22 mål i 28 kampe).

Indtil videre har Hajduk i denne sæson brugt zoneopdækning i forsvar. Det har de fået en del kritik for (hjemme mod Levski fungerede dog meget godt)da næsten alle de mål, de har lukket er blevet scoret på samme måde imod dem: Dårlig opdækning hvor spillerne indbyrdes ikke er klar over, hvem der dækker et bestemt område. Træneren blev direkte spurgt på pressekonference i går om han også mod Brøndby vil dække i forsvar på den måde eller skifte til mandsopdækning, men det ville han ikke kommentere på.
Når vi snakker om forsvar så er anfører Nizic klar den bedste af de fire og på målmandsposten er Stipica ikke på niveau med Rønnow efter min mening.

Det var ellers en super spændende pressekonference med deres spanske træner.Jeg var ret imponeret over, hvor godt han har styr på vores spil, på vores gode og dårlige sider. Han havde stor fokus på, at man skal overleve de første 30 min når man spiller mod os uden at lukke et mål, samt at den bedste måde at spille imod os på var at man holdt bolden hos sig selv men mange og super præcise afleveringer for at få vores "jagt-spillerne" til at blive trætte hurtigst muligt.
Der er ingen tvivl om, at Hajduk kommer til at angribe mest i vores venstre forsvarside samt at de prøver også at få vores langsomme forsvarere til at løbe efter Vlasic og Erceg. Personligt er jeg mest bange for Erceg. Synes, at han virker fuld af selvtillid (har lige i dag forlænget aftale med Hajduk) og er den irriterende Balkantype da kan lave 5 driblinger på en tallerken..

Vi får se. En ting er, hvad deres træner sige til offentlighed noget helt andet hvad han siger til sine spillere. Jeg tror, at det bliver to ret fede kampe. Begge hold er klare bedre offensivt end defensivt. Så det kan betyde en del mål i begge kampe eller måske vælger deres træner at spille ultradefensivt de første 30-40 min for at overleve vores første og stærkeste pres

+3 +1 Besvar
Profilbillede
Sendt ind d.26.07.2017, kl 21:37:00 som svar til #29 af Nedim
danielmoe(via web)

Endnu et dejligt langt indlæg. Mange tak for det!

Det lyder som om, begge hold kan gøre ondt på hinanden. Lyder meget som 50/50 om, hvem der går videre, som du nævnte tidligere i tråden. Spændende! :-)

+1 Besvar
Profilbillede
Sendt ind d.31.07.2017, kl 16:49:26
creator(via web)

Dårlig nyhed til Brøndby!

Hajduk kan alligevel spille i Poljud. UEFA har ændret straf så det bliver kun 500 siddepladser tomme!

+1 Besvar
Profilbillede
Sendt ind d.02.08.2017, kl 07:16:08
Nedim(via web)

Jeg har desværre meget lidt tid til fodbolddebat i øjeblikket men meget kort:

Kampen på Poljud er udsolgt på under 24 timer, som jeg også har forventet. Ærgerligt ærgerligt ærgerligt at man er nødt til at gå glip af den kamp og oplevelsen.

Hajduk spillede ret dårligt i søndags på udebanen mod Cibalia (ligaens dårligste hold) og var heldige med at vinde 2:1 efter de har scoret 2. mål via en klar offside. De stillede igen uden næsten halvdelen af deres normale startopstilling. Men deres træner var faktisk tilfreds efter kampen, da det eneste han var interesseret i, var tre point. Nu har de to vigtige kampe mod os og derby mod Dinamo Zagreb på søndag.

+1 Besvar
Besvar tråden

BLOK4.dk

Profilbillede
Du er ikke logget ind

Formatteringstips

Der understøttes følgende simple formatteringsmuligheder.

• **Fed skrift**
  • __Understregning__
  • //Kursiv//
  • --Slettet--

Senest på debatten

i dag, kl 14:52:08: Iver har kommenteret i tråden Kamptråd: Brøndby IF-SIF 4-1 (0-1)

i dag, kl 08:56:19: Iver har kommenteret i tråden Kamptråd: Brøndby IF-SIF 4-1 (0-1)

i dag, kl 08:05:51: Aijo har kommenteret i tråden Kamptråd: Brøndby IF-SIF 4-1 (0-1)

i dag, kl 02:37:26: hellinnorth har kommenteret i tråden Kamptråd: Brøndby IF-SIF 4-1 (0-1)

i går, kl 19:31:50: Aarup har kommenteret i tråden Kamptråd: Brøndby IF-SIF 4-1 (0-1)

i går, kl 18:43:46: Freddi har kommenteret i tråden Kamptråd: Brøndby IF-SIF 4-1 (0-1)

i går, kl 11:11:36: Emil RD har kommenteret i tråden Kamptråd: Brøndby IF-SIF 4-1 (0-1)

i går, kl 10:40:12: Castor har kommenteret i tråden Kamptråd: Brøndby IF-SIF 4-1 (0-1)

i går, kl 09:47:23: Farisæren har kommenteret i tråden Kamptråd: Brøndby IF-SIF 4-1 (0-1)

i går, kl 09:45:24: Puma har kommenteret i tråden Kamptråd: Brøndby IF-SIF 4-1 (0-1)

i går, kl 09:37:45: Iver har kommenteret i tråden Kamptråd: Brøndby IF-SIF 4-1 (0-1)

i går, kl 08:46:59: henrikTS har kommenteret i tråden Kamptråd: Brøndby IF-SIF 4-1 (0-1)

i forgårs, kl 23:12:34: Iver har kommenteret i tråden Kamptråd: Brøndby IF-SIF 4-1 (0-1)

i forgårs, kl 22:41:14: Iver har oprettet en ny tråd Kamptråd: Brøndby IF-SIF 4-1 (0-1)

i forgårs, kl 21:55:36: bobas har kommenteret i tråden blok4.dk update (en brugers bemærkninger)

i forgårs, kl 21:50:45: bobas har kommenteret i tråden blok4.dk update (en brugers bemærkninger)

i forgårs, kl 07:57:56: Kapper har kommenteret i tråden blok4.dk update (en brugers bemærkninger)

d.13.10.2017, kl 14:53:16: Iver har kommenteret i tråden blok4.dk update (en brugers bemærkninger)

d.13.10.2017, kl 13:51:42: ROM har kommenteret i tråden blok4.dk update (en brugers bemærkninger)

d.13.10.2017, kl 13:47:07: ROM har kommenteret i tråden blok4.dk update (en brugers bemærkninger)

d.12.10.2017, kl 16:58:36: Kapper har oprettet en ny tråd blok4.dk update (en brugers bemærkninger)

d.12.10.2017, kl 12:13:40: Administrator har kommenteret i tråden blok4.dk update

d.04.10.2017, kl 22:21:19: Jakobb har kommenteret i tråden Optimal startformation

d.04.10.2017, kl 13:42:08: CVST har kommenteret i tråden Optimal startformation

d.04.10.2017, kl 13:40:38: CVST har kommenteret i tråden Optimal startformation

d.04.10.2017, kl 11:24:57: Puma har kommenteret i tråden Optimal startformation

d.04.10.2017, kl 09:36:46: Aijo har oprettet en ny tråd Optimal startformation

d.02.10.2017, kl 19:47:16: CVST har kommenteret i tråden Optakt: Brøndby-Sønderjylland

d.02.10.2017, kl 15:44:42: Jakobb har kommenteret i tråden Optakt: Brøndby-Sønderjylland

d.02.10.2017, kl 15:22:00: Aijo har kommenteret i tråden Optakt: Brøndby-Sønderjylland

d.02.10.2017, kl 15:18:52: Aijo har kommenteret i tråden Optakt: Brøndby-Sønderjylland

d.02.10.2017, kl 15:14:54: Farisæren har kommenteret i tråden Optakt: Brøndby-Sønderjylland

d.02.10.2017, kl 14:48:32: Torben/Casual har kommenteret i tråden Optakt: Brøndby-Sønderjylland

d.02.10.2017, kl 12:06:38: Iver har kommenteret i tråden Optakt: Brøndby-Sønderjylland

d.02.10.2017, kl 11:06:43: Torben/Casual har kommenteret i tråden Optakt: Brøndby-Sønderjylland

d.02.10.2017, kl 10:41:54: Farisæren har kommenteret i tråden Optakt: Brøndby-Sønderjylland

d.02.10.2017, kl 09:07:30: Iver har kommenteret i tråden Optakt: Brøndby-Sønderjylland

d.02.10.2017, kl 09:06:44: Puma har kommenteret i tråden Optakt: Brøndby-Sønderjylland

d.02.10.2017, kl 08:57:47: Farisæren har kommenteret i tråden Optakt: Brøndby-Sønderjylland

d.01.10.2017, kl 22:27:21: Iver har kommenteret i tråden Optakt: Brøndby-Sønderjylland

d.01.10.2017, kl 07:39:59: Iver har kommenteret i tråden Optakt: Brøndby-Sønderjylland

d.30.09.2017, kl 09:54:26: Puma har oprettet en ny tråd Optakt: Brøndby-Sønderjylland

d.26.09.2017, kl 10:19:42: Iver har kommenteret i tråden Optakt Hobro - Brøndby IF

d.25.09.2017, kl 14:08:20: kewell har kommenteret i tråden Optakt Hobro - Brøndby IF

d.25.09.2017, kl 08:19:21: bobas har kommenteret i tråden Optakt Hobro - Brøndby IF

d.24.09.2017, kl 22:11:12: Farisæren har kommenteret i tråden Optakt Hobro - Brøndby IF

d.24.09.2017, kl 17:13:10: Iver har kommenteret i tråden Optakt Hobro - Brøndby IF

d.24.09.2017, kl 16:09:26: the_wrong_ghost har kommenteret i tråden Optakt Hobro - Brøndby IF

d.23.09.2017, kl 21:20:39: Capper har kommenteret i tråden Optakt Hobro - Brøndby IF

d.23.09.2017, kl 09:41:34: Hans har kommenteret i tråden Optakt Hobro - Brøndby IF

Miniskakt

23:30 Mandriel/Oliver

[formatformat.dk]

Et ganske spændende longread i tre dele.

22:43 Jakobb

Inden kampen overvejede jeg odds ca 20 på Maribor.. "Et longshot, men for højt sat"...

22:41 Black Francis

En såkaldt "ekspert" havde udtalt, st han troede på få mål i Maribo - Liverpool, for hjemmeholdet var stærke defensivt. Hmm...

22:40 Black Francis

Wow... Liverpool vandt 7-0....

22:38 Jakobb

Næsten 4 mål i snit.. Fremragende aften.